Seminarium metodyczne
W dniach 10-11 X w KSSiP w Lublinie odbyło się I Seminarium metodyczne, zorganizowane przez Ośrodek Szkolenia Ustawicznego i Współpracy Międzynarodowej oraz Ośrodek Aplikacji Sędziowskiej. Głównym celem Seminarium metodycznego było doskonalenie metodyki nauczania w ramach aplikacji sędziowskiej, prokuratorskiej oraz szkoleniach ustawicznych KSSiP jako jednostki, której misją jest właściwe nauczanie kadr wymiaru sprawiedliwości. W Seminarium metodycznym, które otworzył Dariusz Pawłyszcze, Dyrektor KSSiP, brali udział zastępcy Dyrektora, kierownicy działów, koordynatorzy merytoryczni i kierownicy projektów z poszczególnych jednostek KSSiP. Podjęcie problematyki metodologicznej wpisuje działania KSSiP do praktyk stosowanych w głównych szkołach i jednostkach europejskich, zajmujących się szkoleniem kadr wymiaru sprawiedliwości.
Uczestnicy seminarium dokonali przeglądu i oceny metod stosowanych oraz możliwych do stosowania w dydaktyce na aplikacji oraz w szkoleniach ustawicznych. Analiza dokonywana w ramach poszczególnych wykładów i dyskusji seminaryjnych dotyczyła metod z których korzystać mogą wykładowcy w dydaktyce stacjonarnej oraz on-line. Uczestnicy porównywali metodykę stosowaną w KSSiP z metodyką szkoleń międzynarodowych. Dokonywali oceny propozycji dotyczących stosowania nowych metod, w tym metod angażujących wirtualną rzeczywistość oraz format debaty oksfordzkiej. Rezultatem seminarium oprócz podniesienia świadomości metodologicznej koordynatorów, wdrożenia odpowiednich metod, wypracowania spójnej terminologii metodycznej będą artykuły naukowe w języku polskim i angielskim, które zostaną udostępnione przez KSSiP poszczególnym szkołom partnerskim w Europie celem regularnej wymiany doświadczeń metodycznych oraz doskonalenia koncepcji dydaktycznych.
Seminarium zostało podzielone na sześć bloków tematycznych, po których wymieniano poglądy na temat przedstawionych problemów i propozycji ich rozwiązań.
Blok I został poświęcony „Kluczowym problemom metodycznym dydaktyki aplikacji i szkoleń ustawicznych”. W ramach tej części seminarium uczestnicy wysłuchali wykładu dr hab. Agnieszki Lekki-Kowalik, na temat „Krytyczne myślenie jako podstawa kształcenia kadr wymiaru sprawiedliwości” oraz dr Małgorzaty Artymiak „Dobre praktyki w obszarze szkoleń w zawodach prawniczych”.
W kolejnym bloku zatytułowanym „Propozycje rozwiązań metodycznych dla dydaktyki aplikacji i szkoleń ustawicznych. Perspektywa komparatystyczna” dr Jacek Sobek przedstawił uczestnikom zagadnienie „Tutoringu i mentoringu jako spersonalizowanych metod edukacyjnych w kształceniu (aplikacyjnym i ustawicznym) kadr wymiaru sprawiedliwości”, a następnie dr hab. Grzegorz Tylec oraz Dariusz Szawurski-Radetz, podzielili się swoimi zawodowymi doświadczeniami, przedstawiając wykład na temat „Metody i techniki kształcenia kadr wymiaru sprawiedliwości z perspektywy szkoleń międzynarodowych”.
W popołudniowym bloku poświęconym „Propozycji rozwiązań metodycznych dla dydaktyki aplikacji i szkoleń ustawicznych. Perspektywa metodologiczna”, wykład wygłosił dr hab. Czesław Kłak na temat „Metody i formy kształcenia aplikantów na przykładzie aplikacji prokuratorskiej. Zagadnienia terminologiczne i praktyczne”. Następnie uczestnicy zapoznali się z wykładem i prezentacją Rafała Nozdryn-Płotnickiego i Dariusza Szawurskiego-Radetz, dotyczącą „Metody szkoleń e-lerningowych w kształceniu kadr wymiaru sprawiedliwości”. Podsumowaniem tej części seminarium był wykład dr hab. Marii Joanny Gondek, w ramach którego rozważano zagadnienie „Potencjału metodycznego relacji mistrz – uczeń w dydaktyce szkoleń ustawicznych i aplikacyjnych”.
Wydarzeniem kończącym pierwszy dzień seminarium było spotkanie z prof. dr hab. Leszkiem Mądzikiem, który w wykładzie zatytułowanym „Faktura czasu” podzielił się z uczestnikami refleksjami na temat kreacyjnych elementów metody stosowanej w twórczości artystycznej. Uczestnicy mieli okazję zapoznać się z wystawą fotografii autorstwa prof. Leszka Mądzika.
Drugi dzień seminarium poświęcony był zagadnieniem związanym z przeglądem metod kształcenia. Posiadał także wymiar praktyczny w postaci prowadzonych równolegle warsztatów. Blok IV zatytułowany „Propozycje rozwiązań metodycznych dla dydaktyki aplikacji i szkoleń ustawicznych. Perspektywa komparatystyczna” otworzył wykład dr Małgorzaty Torój, „Przegląd metod dydaktycznych przydatnych w szkoleniach osób dorosłych”. Kolejno w Bloku nr V, poruszono tematy związane z „Propozycjami rozwiązań metodycznych dla dydaktyki aplikacji i szkoleń ustawicznych. Studium przypadku debaty”. Wysłuchano wystąpienia Krzysztofa Buły i Jakuba Kozłowskiego, dotyczącego „Potencjału metodycznego debaty dla kształtowania dydaktyki aplikacji sędziowskiej i prokuratorskiej”. W ramach ostatniego Bloku uczestnicy wzięli udział w tematycznych warsztatach „Wykorzystanie debaty w kształceniu kadr wymiaru sprawiedliwości (warsztaty - analiza case study)” i „Wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości w kształceniu kadr wymiaru sprawiedliwości”.
Podsumowujący seminarium, Zastępca Dyrektora Krajowej Szkoły sędzia Robert Pelewicz, wskazał, że seminarium jest wstępem do ustaleń metodycznych i dalszych dyskusji na temat doskonalenia metod, form i technik kształcenia, zarówno w szkoleniu aplikanckim, jak i ustawicznym. Krajowa Szkoła jest jednym z pierwszych ośrodków szkolenia kadr wymiaru sprawiedliwości w Europie, który rozpoczął badania nad wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości w szkoleniach. Seminarium metodyczne jest zapowiedzią kolejnych, cyklicznych spotkań seminaryjnych poświęconych tematyce metodologicznej.
prokurator dr Katarzyna Lenczowska-Soboń
Rzecznik Prasowy KSSiP