O Pracowni VR/AI
Założona w styczniu 2024 roku, Pracownia VR/AI prowadzi innowacyjne prace w Ośrodku Szkolenia Ustawicznego i Współpracy Międzynarodowej (OSUWiM) Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury. Nasza działalność koncentruje się na eksploracji i implementacji rozwiązań z zakresu wirtualnej rzeczywistości (VR) i sztucznej inteligencji (AI), mających na celu unowocześnienie i optymalizację procesów edukacyjnych dla kadr wymiaru sprawiedliwości.
**Misja i Wizja**
Dążymy do upowszechnienia zastosowania i wykorzystania najnowszych technologii VR i AI w celu zwiększenia efektywności, interaktywności i dostępności szkoleń dla przyszłych i obecnych pracowników wymiaru sprawiedliwości. Skupiamy się na analizie trendów i osiągnięć w tych dziedzinach, aby nie tylko zrozumieć, ale i wykorzystać aktualny krajobraz technologiczny w praktyce prawnej i edukacyjnej.
**Współpraca i Partnerstwa**
Z dumą współpracujemy z czołowymi instytucjami i organizacjami zarówno na arenie krajowej, jak i międzynarodowej, wśród których znajdują się Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych, Instytut Ekspertyz Medycznych w Łodzi oraz Instytut Ekspertyz Sądowych im. Prof. dra J. Sehna w Krakowie. Nasze partnerstwa pozwalają na wymianę wiedzy i doświadczeń, a także wspólne realizowanie projektów badawczych i edukacyjnych.
**Działania i Projekty**
Naszym głównym celem jest inicjowanie i rozwijanie projektów skoncentrowanych na aplikacji VR i AI w kontekście sądownictwa i prokuratury, w tym w szczególności w proces kształcenia kadr wymiaru sprawiedliwości. Przykłady naszych działań obejmują opracowywanie scenariuszy szkoleniowych symulujących realne warunki sądowe z wykorzystaniem VR, w niedalekiej przyszłości tworzenie modułów edukacyjnych wspomaganych AI dla celów szkoleniowych, a także badanie wpływu tych technologii na efektywność szkoleń, a także etykę i praktykę stosowania prawa.
**Edukacja i Szkolenia**
Rozwijamy kursy i moduły edukacyjne skupiające się na praktycznym zastosowaniu VR i AI w prawie, które mają za zadanie nie tylko kształcić, ale również inspirować do innowacyjnego myślenia i aplikacji technologicznych w pracy prawniczej. Naszym założeniem jest, aby szkolenia z wykorzystaniem ww. technologii były projektowane tak, aby były jak najbardziej interaktywne, angażujące i dostosowane do aktualnych potrzeb praktyki wymiaru sprawiedliwości.
**Etyka i Prawo w Technologiach VR/AI**
Świadomi wyzwań etycznych i prawnych związanych z wprowadzaniem nowych technologii do procesu kształcenia sędziów, prokuratorów oraz szeroko rozumianych kadr wymiaru sprawiedliwości, a także praktyki prawniczej, intensywnie pracujemy nad opracowaniem wytycznych i najlepszych praktyk. Nasze działania w tym obszarze obejmą organizację warsztatów, seminariów oraz konferencji skupiających się na aspektach etycznych, prawnych i społecznych wykorzystania VR i AI w sądownictwie.
**Perspektywy Rozwoju**
Mając na uwadze dynamiczny rozwój technologii, Pracownia VR/AI KSSiP stawia sobie za cel ciągłe poszerzanie wiedzy i umiejętności w zakresie VR i AI, a także adaptowanie najnowszych osiągnięć technologicznych do potrzeb edukacyjnych i praktycznych w wymiarze sprawiedliwości. Planujemy rozszerzenie naszej oferty edukacyjnej o dodatkowe kursy specjalistyczne oraz rozwijanie współpracy z międzynarodowymi ośrodkami badawczymi i akademickimi, co pozwoli na wymianę doświadczeń i wiedzy na polu międzynarodowym.
**Zaproszenie do współpracy**
Zachęcamy instytucje, podmioty, jak i indywidualnych wykładowców zainteresowanych nowoczesnymi technologiami, do kontaktu i nawiązania współpracy. Dzięki posiadanemu wyposażeniu, w tym 15 zestawom gogli VR Oculus Quest 2, jesteśmy otwarci na różnorodne inicjatywy badawcze, edukacyjne i projektowe, które mogą wnieść znaczący wkład w rozwój prawniczy i edukacyjny z wykorzystaniem VR i AI.
Sekcja-Pracownia VR/AI, email: [email protected]
Kierownik asystent sędziego Dariusz Szawurski-Radetz tel. 81 440 87 17, email: [email protected]
Monika Kania tel. 81 458 37 83, email: [email protected]
Dorota Jędrasik tel. 81 458 37 81, email: [email protected]
Działalność Sekcji w zakresie VR:
w roku 2024: https://www.kssip.gov.pl/node/9355
w roku 2023: https://www.kssip.gov.pl/node/9423
Działalność Sekcji w zakresie AI:
w roku 2024: https://www.kssip.gov.pl/node/9357
Publikacje i skróty filmowe z naszych wydarzeń:
Z przyjemnością zapraszamy do:
- przeczytania artykułu w drugim wydaniu hAI Magazine - pierwszym w Polsce kwartalniku w całości poświęconym tematyce sztucznej inteligencji, p.t.: Technologia w służbie edukacji. Jak szkolić sędziów?", którego autorem jest pan Dariusz Szawurski-Radetz - kierownik Sekcji-Pracownia VR/AI,
- obejrzenia skrótów filmowych z naszej działalności.